Eräiden kommenttikirjoittajien kokovartalokuva.
Otsikko voisi yhtä hyvin olla vaikkapa rähinää ja
ruikutusta. Vaan mistäpä tämä tyyli harjoittajineen on ”keskustelupalstoille”
tullut. Ehkä oikeampi nimitys niille olisikin ”riitelypalstat”. Aikoinaan
minulle opetettiin, että asiat voivat riidellä mutta ihmisten ei pidä sitä
tehdä. Noilla palstoilla esiintyvän riitelijän kohdalla asia on päinvastoin. Vaikka
riitelijä olisi jostain vastapuolen esittämästä asiasta samaakin mieltä, hän
kuittaa sen lyhyesti: ”tietysti noin on mutta …” ja sitten hän panee taas rähinävaihteen
päälle. Menettely on täsmälleen päinvastainen niille neuvottelutaidon ohjeille,
joissa neuvotaan etsimään yhteinen pohja, common ground, ja rakentamaan sen
varaan.
Yksi tällaista käytöstä selittävä tekijä on tietysti se
vanha toteamus, jonka mukaan ihminen on laumaeläin ja vihollislauman jäsenelle
tai sellaiseksi epäillylle täytyy ehdottomasti rähistä. Ja tämän rähinän
oikeutus, todelliset tai kuvitellut vihollislauman pahat teot ja sen
aiheuttamat kärsimykset tuodaan esiin ja puretaan rähisemällä, uhriutumalla ja
ruikuttamalla.
Primitiiviseen laumakäyttäytymiseen viittaa myös se, että rähisijä
saattaa monissa asioissa olla aivan järkevä ja harkitseva mutta kun esille nousee
oman lauman tunnusmerkkeihin ja identiteettiin liittyvä teema, harkinta katoaa
ja vihollisia nähdään joka kulman takana. Yksi esimerkki tällaisesta teemasta
on maahanmuutto ja monikulttuurisuus. Mikä tahansa asiaan liittyvä kriittinen tai
epäilevä kommentti aiheuttaa nopeammin kuin äkkiä tapahtuvan aggressiiviseen
sävyyn esitetyn persu-leiman läväyttämisen.
Uhriutuminen saa puolestaan suhteellisuudentajun kokonaan
katoamaan. Kun toimittaja, joka on jatkuvasti käyttänyt maan suurimman
päivälehden tai Ylen resursseja hyökätessään vihollisenaan pitämiään henkilöitä
tai vaatimattomilla resursseilla toimivia vaihtoehtomedioita vastaan
nostaakseen näitä vastaan ajojahteja niin he nostavat surkean valituksen, kun
nämä hyökkäyksen kohteeksi joutuneet vähäiset toimijat maksavat omien
vaatimattomien resurssiensa puitteissa samalla mitalla takaisin.
Tuossa aikaisemmin käytin termiä keskustelupalsta. Keskustelusta
ei kuitenkaan riitelijän tapauksessa ole kysymys, ei edes väittelystä. Keskustelijat
ovat joistakin asioita samaa mieltä, joistakin eri mieltä. Yleensä
keskustelussa tietyllä tavalla etsitään konsensusta eli niitä asioita, joista
voidaan löytää yhteisymmärrys, ehkä jopa muodostaa yhteisesti hyväksyttävä
näkemys. Riitelijän tapauksessa puolestaan ei ole kyse keskustelusta, ei edes
sellaisesta väittelystä, jossa tähdätään oman näkemyksen oikeaksi osoittamiseen.
Väittelyssä on kyse argumenttien kilpailusta ja vastapuolen argumentit
ensinnäkin huomioidaan ja niiden pätevyys hyväksytään silloin kun siihen on
objektiivinen peruste. Riitelijöille puolestaan erimielisyys on tavoite
sinänsä. Vastapuolen argumentteja ei huomioida lainkaan, jos ne ovat päteviä. Ne
huomioidaan vain silloin, jos niihin voidaan kohdistaa vastaväitteitä. Päteviin
argumentteihin vastataan hyppäämällä kokonaan jotakin muuta asiaa koskeviin
väitteisiin. Samaa menetelmää käytetään myös silloin, kun riitelijän väite on
osoitettu vääräksi. Väärän väitteen kumoaminen yksinkertaisesti jätetään
huomiotta ja esitetään joku muu uusi väite. Tarkoituksenahan on pelkkä
repiminen.
Kommenteissa on aina luettavissa kaksi asiaa se, mitä kirjoittaja
yrittää sanoa ja se, mitä kirjoitus kertoo kirjoittajasta. Riitelijän tapauksessa
kirjoitus kertoo kirjoittajasta sellaisia asioita, että huomiota ei maksa
vaivaa kiinnittää siihen, mitä hän yrittää sanoa. Niissä ympyröissä, joissa
ihmiset tapaavat nokikkain, riitelijät huomaavat varsin pian, että kukaan ei
viitsi heitä kuunnella ja palautteena vuodatuksiin tulee neuvo olla
höpöttämättä niitä iänikuisia marinoita ja rähinöitä. Kommenttipalstat puolestaan
ovat sellaista yksisuuntaista viestintää, jossa tämä palautesysteemi ei toimi. Jos
riitelijä saa jotakin palautetta hän vain innostuu ja äityy kahta kauheampaan
rähinöintiin, kun kerrankin joku on vaivautunut hänen rähinänsä huomioimaan. Niinpä
kommenttipalsta täyttyvät niille spämmätystä verbaalisesta rikkaruohosta
varsinkin, kun monet moderointisysteemit näyttävät toimivan sillä
periaatteella, että ne hyväksyvät akanat mutta karsivat jyvät. Onneksi avun
tähän roskaongelmaan tuo silmä, joka on sellainen salamaakin nopeampi
automaattisysteemi, joka osaa tunnistaa riitelijän nimimerkin ja ohittaa kommentin
jo ennen kuin se ennättää päästä tietoiseen tajuntaan.
Marshall McLuhan aikoinaan 1960-luvulla lanseerasi
käsitteen maailmankylä, jolla hän tarkoitti maailmaa, jossa helpottuneet
kommunikointikeinot ovat tehneet välimatkoista merkityksettömiä. Nykyisin termi
liitetään yleensä Internettiin ja someen. Nykyisin myös näyttää huolestuttavassa
määrin siltä, että tämä maailmankylä on Hölmölän kylä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti