Muinaiset kreikkalaiset tunnistivat kolme oikeutettua
hallitsemisen muotoa, jotka olivat kuningasvalta, aristokratia ja demokratia.
Kuninkaan valta tarkoitti valistunutta yksivaltiutta, aristokratia valistuneen
eliitin valtaa ja demokratia järkevää kansanvaltaa. Niiden vastinpareina oli
kolme huonoa hallitsemisen tapaa, jotka olivat tyrannia eli tyrannin
harjoittama hirmuvalta, oligarkia eli korruptoitunut harvainvalta ja oklokratia
eli rähinöivän katurahvaan sekasortoinen mielivalta.
Kun puhutaan, että joku hallinto on hyvä tai huono, on
tietysti syytä määritellä, miltä se tarkoittaa eli millä perusteilla joku
hallinto on hyvä tai huono. Täytyy siis määritellä jonkinlainen hallinnon
paradigma. Utilitaristit käyttivät ilmaisua ”mahdollisimman paljon onnea
mahdollisimman suurelle osalle kansasta”. Nykyisin tähän lienee syytä lisätä
maininta hyvinvoinnin kestävyydestä, jolloin muotoilu olisi ”mahdollisimman
paljon onnea mahdollisimman suurelle osalle väestöstä mahdollisimman kestävällä
tavalla” tai ”mahdollisimman paljon hyvinvointia, niin henkistä kuin
aineellistakin, mahdollisimman suurelle osalla väestöstä mahdollisimman
kestävällä tavalla”. Hallinnon onnistumisen kriteerejä ovat silloin henkinen ja
aineellinen hyvinvointi, turvallisuus ja oikeudenmukaisuus. Luetteloa hallinnon
onnistumisen tunnusmerkeistä voi tietysti jatkaakin ja kun asiasta
keskustellaan, uusia ominaisuuksia yleensä halutaankin lisätä enemmän ja vähemmän.
Käytännössä lisättäväksi ehdotettavat piirteet tuntuvat useimmiten sisältyvän
noihin edellisiin.
Onko moisten asioiden pohdiskelussa sitten mitään mieltä vai
onko se vain turhanaikaista teoretisointia ja vatvomista. Tällaisen tavallisen
kansalaisen mietiskelyt tietysti taitavat vaikuttaa maailman menoon perin vähän,
mutta politiikan perusteiden muistaminen voi vaikuttaa siihen, että ei sorru
menemään joka tuulen mukaan ja seuraamaan suurimman hälyn pitäjää ja kommenttikenttiinkin
tulee kirjoitettua vähän punnitumpaa tekstiä. Julkisen keskustelun tasolle tuo politiikan
juurille palaaminen kyllä tekisi yleisesti ottaen hyvää ja politiikassa toimivien
vaikuttajien keskustelun tasolle erityisesti. Aina voi myös toivoa sitä, että
keskustelun tason paraneminen johtaisi myös päätöksenteon tason paranemiseen.
Nykyisen poliittisen keskustelun, jos sitä sellaiseksi voi
sanoa, ikävä puoli tuntuu nykyisin olevan se, että se rajautuu
vastakkainasetteluun ja syyttelyyn, mikä kapeuttaa puheenvuorot pelkkään dikotomiseen
puolesta-vai-vastaan ja kenen joukossa seisot jankkaamiseen, mikä puolestaan halvaannuttaa
ajattelun ja estää toimivien ratkaisujen etsimisen, löytämisestä nyt
puhumattakaan. Ajatus siitä, että keskustelun palaamisesta juurille eli
politiikan teon tavoitteisiin saattaisi koitua jotakin hyvääkin voi tietysti
olla toiveajattelua. Kuitenkin olen sen verran optimisti, että uskon, että yleisistä
politiikan tavoitteista on yleensä helpompi löytää ainakin suurin piirtein yhteisesti
hyväksyttävä näkemys kuin siinä pelkässä kiistakysymyksiin rajoittuvassa
riitelyssä, jossa kiistan aiheita ei mitenkään peilata eikä sidota yleisempiin
tavoitteisiin. Jokseenkin kaikkihan ilmoittavat päämääräkseen esimerkiksi
onnellisuuden ja hyvinvoinnin tuottamisen. Erimielisyyksiä on paljon helpompi
käsitellä silloin, kun ne eivät koske päämääriä vaan keinoja. Silloin kysymys
on erilaisten ratkaisujen toimivuudesta ja vaikuttavuudesta, joka puolestaan on
rationaalisesti käsiteltävissä oleva asia. Silloin kun on olemassa tavoitteita
koskeva yhteinen pohja ja erimielisyyksien käsittelylle on rationaalinen
perusta, argumentaation tasollakin on taipumus nousta ja aggressioiden tasolla laskea.
Luonnollisesti tämä vaatii osapuolilta sekä pragmaattista asennetta että
älyllistä ja muutakin rehellisyyttä.
Demokratiassa väittelyiden erotuomarina ovat kansalaiset. Heidän
tehtävänsä on päättää, ketkä pääsevät tekemään heitä koskevia päätöksiä. He
päättävät, kenen argumentit ovat uskottavimpia ja kuka vaikuttaa
luotettavimmalta. Heidän tehtävänään on evätä kannatuksensa niiltä, jotka
pyrkivät haastamaan riitaa, jotka esittävät epärehellisiä väitteitä ja kulkevat
ketunhäntä kainalossa. Ja he viime kädessä ratkaisevat sen, vallitseeko maassa
demokratia vai oklokratia. Historia puolestaan opettaa, että oklokratia on
jokseenkin poikkeuksetta ollut lyhytaikainen välivaihe, jota seuraa itsevaltius,
joka jokseenkin poikkeuksetta on osoittautunut tyranniaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti